Event | Webwinkel Vakdagen
Op 29 en 30 maart vond in de Jaarbeurs de zestiende editie van de Webwinkel Vakdagen plaats. Sinds 2007 is er veel veranderd. Single channel werd multichannel. En multichannel werd omnichannel. Het aantal koop- en contactmomenten bleef stijgen en de klant verwacht altijd en overal ultieme klantbeleving. 'Dat vraagt om precisielogistiek', aldus Walther Ploos van Amstel, lector City Logistics aan de Hogeschool van Amsterdam.
Met twintigduizend m2 meter aan vloeroppervlak, tweehonderdvijftig exposanten en meer dan tweehonderd lezingen zijn de Webwinkel Vakdagen uitgegroeid tot dé beurs voor de e-commerce. Het beursgeweld is onmiskenbaar. Maar tegelijkertijd zijn de gouden tijden voor de e-commerce (voor even?) voorbij. Na jaren van groei is de consolidatie ingetreden. Dat neemt niet weg dat de klant nog steeds dezelfde hoge verwachtingen van de geleverde diensten heeft als enkele jaren geleden. Een moeilijk te kraken puzzel, zeker nu het gevecht om ruimte in Nederland een beslissende fase lijkt in te gaan. Parkeerplekken worden schaars. Zeker in de stadscentra is dat het geval: ook bouwbedrijven en de horeca moeten parkeren.
‘De belangrijkste trend in stadslogistiek is autoluw beleid in binnensteden en woonwijken, met aandacht voor verkeersveiligheid en schone lucht’, stelt Walther Ploos van Amstel. ‘Klimaat- en milieumaatregelen dwingen tot schonere stadslogistiek. ‘Ieder voor zich’ kan niet meer. Logistieke partijen moeten samenwerken en hun goederenstromen bundelen. Koplopers als TSN Groen, TDS Logistics en My Pup laten zien dat het kan. Er is een uitdaging voor transportplanners, die rekening moeten houden met allerlei lokale regels over zero-emissie zones, laad- en losplekken en venstertijden. Logistiek wordt precisielogistiek. Behalve tot schoon vervoer moet de vernieuwing van de stadslogistiek leiden tot minder vervoersbewegingen.’